42 — De ki: "Eğer dedikleri gibi Allah'la beraber tanrılar bulunsaydı, o takdirde hepsi arşın sahibine yol ararlardı."
Âyeti kerimede geçen ( J ) kelimesi — Arap dili gramerci 1<lerinin de belirttiği gibi — imtinaa karşı imtina ifade etmektedir. Böylece hüküm toptan reddedilmektedir. Allah'la birlikte — onların iddia
ettiği gibi — başka tanrılar yoktur. Onların tanrı kabul ettikleri şeyler olsa olsa Allah'ın yarattığı mahlukattan bir nesnedir. Bu, ister bir gezegen veya yıldız, ister bir insan veya hayvan, isterse bir nebat veya cemadat olsun.. Bunların hepsi de .Kâinattaki esrar ve hikmetler içinde yaratıcıya yönelmişlerdir. Kendilerini kudret kabzasında tutan irade-i ilahiyeye baş eğerek O'na teslim olmuşlardır. Allah'ın hikmet ve sırları karşısında baş eğmek, O'nun iradesine teslim
olmak suretiyle O'na ulaşmak istemektedirler:
"... O takdirde hepsi arşın sahibine yol ararlardı."
Burada arşın zikredilişi, mahlukatına karşı Allah'ın yüceliğini İfade etmektedir. Allah'la beraber tanrı ittihaz ettikleri şeyler Allah'ın yüce arşı altında
barınan bir takım yaratıklardır.Bunların Allah seviyesine çıkmaları söz konusu olamaz.
Bunu müteakip Allah'ın büyüklüğü ve onların söylediği şeylerden münezzeh olduğu ifade ediliyor:
43 — O, onların söylediklerinden münezzehtir. Yücedir, Uludur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder