Mekke 'lilerce meskûn olmayan evlerin özel mülkiyetinin caiz
olup olmadığı şayet mülkiyeti caiz ise kiralanıp kiralanmayacağı konusunda fıkıh alimleri arasında değişik görüşler vardır. 1 m a m -1
Ş a f i Merhum bu evlerin mülk edinilebileceğini, miras olarak intikal edeceğini ve ücretle kiralanabileceğini kabul etmiş ve bu görüşünü Hz. Ömer'in Ümeyye oğlu S a f v a n 'dan M e kk e 'de dörtbin dirheme bir ev satın aldığını ve orayı hapishane yaptığını belirterek teyidetmiştir. İ s h a k bin R a h v e y ise buraların miras olmayacağını kiralanmayacağını ileri sürmüştür. Ve
bunu da şu hükme dayandırmıştı. Hz. Peygamber Hz. E b u Bekir ve Hz. Ömer vefat ettiklerinde Mekke 'nin evleri hazine malı olarak kabul edilirdi. Muhtaç olan orada otururdu. Muhtaç olmayan başkasını oturturdu. Abdurrezzak Mücah i t 'ten o da babasından o da Hz. ö m e r 'in oğlu A b d u 1 1 a h 'dan rivayet eder ve der kî: "Mekke 'nin evlerinin satışı ve kiralanması caiz değildir." lbn Cüreyc 'ten de nakledildiğine göre Hz. A t â haremi şerifteki evlerin kiralanmasını yasaklamıştı. Ömer bin Hattab'ın Mekke evlerinin kapılarının kapanmasını yasakladığını, gelen hacıların kolayca avlularında barınması için kapı kapanmamasını bildirdiği nakledilir.
Mekke de evini de ilk defa kapayan Amr oğlu Süheyl'dir. Bu konuda Hz. Ömer ona bir mektup yollayarak bu durumu
sorduğunda o şu karşılığı vermiştir: "Ey mü'minlerin emiri, bana
müsaade et. Ben tüccar bir kişiyim. Kapı ile bineklerimi korumak
istiyorum. Bunun için kapı yaptım, dediği zaman Hz. Ömer buna izin vermişti. Abdürrezzak'ın anlattığına göre M a mer Mansur 'dan o da Mücahit 'ten naklediyor ki Hz.
Ömer şöyle buyurmuş: "Ey Mekke 'liler evinizi kapılarla kapamayınız. Ta ki gelen yabancı dilediği yerde konaklayabilsin,
îmam-ı Ahmet merhum orta bir yol izleyerek Mekke'nin evlerinin Mülk edinilebileceğini, miras olarak kalacağını ancak
kiralanamayacağını söyleyerek delilleri birleştirip orta bir yol tutmuştur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder